
לטפל בילד הקטן שבנו
עצה קטנה מאיש מקצוע. בחינוך הילדים ובעיקר המתבגרים שבהם, קורה לא פעם שהורים מוצאים את עצמם במצב שבו הם אינם שבעי רצון ממשהו שהילד עושה, אבל הדבר אינו מצריך התערבות ונראה שהתערבות אפילו תזיק.
עצה קטנה מאיש מקצוע. בחינוך הילדים ובעיקר המתבגרים שבהם, קורה לא פעם שהורים מוצאים את עצמם במצב שבו הם אינם שבעי רצון ממשהו שהילד עושה, אבל הדבר אינו מצריך התערבות ונראה שהתערבות אפילו תזיק.
לידת ילד מיוחד (בעל צרכים מיוחדים) היא חוויה המטלטלת את הזוגיות. מדובר בילד המאתגר את משפחתו בין אם הוא סובל מנכות קשה, לקות למידה או adhd . כך או כך זהו ילד הזקוק להתייחסות מיוחדת ה"זוללת" אנרגיות משפחתיות.
זוגות ומשפחות החווים משבר או צומת דרכים, מצליחים בדרך כלל להתגבר, להתמודד ולבצע מסגור מחדש לחייהם ולמצב בו הם שרויים. אך ישנן משפחות מורכבות בהן ההתמודדות שונה בכך שהיא מסועפת ביותר.
אינטליגנציה, כך מסתבר, היא לא רק היכולת השכלית שלנו, אלא היא שייכת למגוון רחב של כישורים רגשיים ונפשיים. אחד המושגים החשובים והמדוברים ביותר בעשורים האחרונים הוא אינטליגנציה רגשית, שהיא אחד ה"נכסים" הגדולים ביותר שיכולים להיות לאדם.
במבט חודר הבטתי ברופא וניסיתי להבין את אשר הוא אומר. זיהיתי שהוא בורר את מילותיו ומתקשה לומר לנו את המסר בצורה ישירה. לאחר ששאלתי את הרופא "ד"ר, האם הכל בסדר?", הרופא הביט בעיניי ובמבט מלווה רחמים אמר כי האבחון מורה על כך שבננו סובל מפי. די. די. "זה אומר שבנכם
לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת, כך לימדונו חז"ל בענין חינוך ילדים. דחיית ילד ביד אחת עקב מעשה רע היא דבר רצוי, רק אם בסופו של דבר היא מגיעה עם האסטרטגיה הנכונה לקרב אותו ביד השניה.
ספר "ויקרא" כולל דגש ממוקד ומתמשך על עניני "קרבנות". אין ספק שבעניינים אלו רב הסמוי על הגלוי, ובכל זאת, התבוננות בעצם המילה קרבן תעורר בנו מודעות של הקרבת דבר ערך, או במילים אחרות- נתינה.
הסירוב לעשות הוא עניין של רצון ולא עניין של יכולת. לעומת זאת, במידה והילד לא התחנך למוסר ולמוסריות מגיל צעיר, כלומר, לא שמע "לא" מההורים בצורה עקבית ומשכנעת אז האמירה "לא יכול" היא אמירה של "לא יכול" ממש.
"מגיפת" הגירושין כפי שהיא מכונה לעיתים, לא פסחה על העולם היהודי בכלל ועל הציבור התורני בפרט. אמנם נדמה כי שיעור הגירושין נמוך יותר בקהילה הדתית ביחס לאוכלוסייה הכללית, אולם אין בכך הרבה נחמה ואין בכך בכדי לקבוע כי עוצמת הקונפליקט במקרים אלו ממותנת או ממוגרת בשל העובדה כי שני ההורים
אין משפחה שאיננה עוברת דרך "מסלול הייסורים" של מריבות בין אחים. בעולם התחרותי בו אנו חיים, בו גם ההורים עצמם במקרים רבים מנהלים מאבקי כח סמויים וגלויים, אין זה פלא כי ילדים שנולדים לתוך אוירה כזו, וחווים אותה בחיי החברה והמשפחה היומיומיים שלהם מוצאים את עצמם במריבות בלתי פוסקות.
אנשי חינוך רבים נתקלים פעמים רבות בתופעה של הצקות והשפלות לצד שימוש באלימות פיסית של תלמידים כלפי תלמידים אחרים. תלמידים מסוימים מהווים מסיבות שונות, יעד נוח לפגיעת תלמידים אחרים.
מעורבות ההורים במתרחש בעולמו של הילד בזמן לימודיו בבית-הספר חשובה והכרחית. גם אם לא נידרש למחקרים, שמוכיחים שהתקדמותו של הילד עולה פלאים כאשר הוריו נמצאים בקשר רציף עם הוריו, הרי שההיגיון הבריא יאמר לנו זאת. אך במקרים לא מעטים, הקשר נעשה סבוך.
הילדים בבית פוחדים ממנו, הוא נוגע להם בכל דבר, מעצבן, מציק, בועט ברגליו, גם מכה את אחיו הקטנים. כאשר הוא נכנס הביתה בחמש בערב נהיה רע לכולנו. על כל דבר הוא מוצא סיבה להתפרץ, למה כל ערב חביתה? ולמה החביתה מידי שרופה או פחות מידי? ולמה הוא לא קיבל ממתק?
הילדים בבית פוחדים ממנו, הוא נוגע להם בכל דבר, מעצבן, מציק, בועט ברגליו, גם מכה את אחיו הקטנים. כאשר הוא נכנס הביתה בחמש בערב נהיה רע לכולנו. על כל דבר הוא מוצא סיבה להתפרץ, למה כל ערב חביתה? ולמה החביתה מידי שרופה או פחות מידי? ולמה הוא לא קיבל ממתק?
התקופה המודרנית, הציבה את אידיאל החופש וזכויות הפרט כאידיאל מרכזי. גם אם לא תמיד אנחנו שמים לב לכך, הדבר משפיע לא רק על הציבור בכללו, אלא גם על הציבור הדתי והחרדי. הדבר גורם לקשיים לא מבוטלים בנושא הצבת הגבולות. הורים רבים מציבים את הגבולות מתוך הססנות ורגשי אשמה, ולכן מציבים
אם נדע לחזק את עצמנו בעבודתו יתברך בכל מצב ובכל אופן וזמן, נמלא את תפקידנו כראוי, נתחזק ונוכל למלא חובתנו גם כלפי ילדנו ומשפחתנו. הרב חן גלזמן.
סיפורים המשמשים כעין הוכחות לחשיבות ולמחויבות המוטלת על כל אדם ואדם ליצור רגעים חיוביים אצל זולתו. מאת הסופר חיים וולדר.
היא לא מצאה את המילים לתאר. ואז, היה לה רעיון. "הוא פשוט תינוק מלכותי!". "מלכותי??" התפלאה החברה. הבניין שלנו מלא וגדוש בילדים חמודים ואפילו חמודים מאד...